„Ik kom toch niet vooruit op dit ding!” Geïrriteerd snauwt het dertienjarige meisje naar haar vader. Ik fiets achter het tweetal en hoor de discussie. Met dat ding bedoelt ze haar huidige fiets. Ondanks dat die er nieuw en degelijk uit ziet, is het geen e-bike. En als er iets is dat pubers willen, dan is het wel een elektrische fiets of een fatbike. Zeker bij Hollandse tegenwind.
Moet deze vader zo’n exemplaar voor zijn dochter kopen of het houden bij een gewone? Veel ouders zullen zich dit deze weken afvragen. Juist nu er weer een nieuwe groep brugklassers begint. Vaak hét moment voor een nieuwe fiets.
Veel tieners fietsen al elektrisch. Natuurlijk, ze willen niet opvallen en hebben graag datgene wat andere leeftijdsgenoten ook hebben. Tegenwoordig is dat een e-bike. Hoeveel jongeren al zo’n fiets hebben is volgens de ANWB niet precies te zeggen. Wat wel duidelijk zichtbaar is in de verkoopcijfers is dat het aantal verkochte kinder- en jeugdfietsen de laatste jaren flink daalde.
Waar je ooit jaren spaarde om je eerste brommer op je zestiende aan te kunnen schaffen, zie je tegenwoordig al brugklassers op een elektrisch exemplaar. Het is uitgesloten dat een twaalfjarige met een fatbike het ding via een bijbaantje bij elkaar gespaard heeft. Je betaalt er al gauw meer dan 2.000 euro voor. Wie betaalt er voor dit elektrisch vervoer? Daarover zijn nog niet veel cijfers te vinden. Maar eigen onderzoek van een populair elektrische fietsen bedrijf wijst uit dat 25 procent van de ouders een e-bike voor hun kind koopt bij de overgang naar de middelbare school.
De drie belangrijkste overwegingen gaan over de drie G’s. Misschien helpen ze ook u deze ingewikkelde discussie te voeren. De G’s staan voor: gezondheid, gevaar en geld. Wanneer het ritje naar school tussen de twee en zeven kilometer bedraagt, is een fiets met ondersteuning geen gezond alternatief volgens de ANWB. Maar elf kilometer op een e-bike is weer beter dan diezelfde afstand met de bus.
Het aantal ongelukken met deze fietsen is de laatste jaren toegenomen. Woon je echter afgelegen, dan voelt het een stuk veiliger wanneer je tiener na het uitgaan in het donker op een snelle fiets naar huis kan.
Tot slot de laatste G. Uiteraard is de e-bike vele malen duurder dan een gewone fiets. Met onze kinderen hebben wij het volgende afgesproken. Wij betalen voor een ouderwetse fiets met enkel trappers, en zelf kunnen ze het verschil bijpassen om er een elektrische voor te kopen. Tot op heden hoor ik ze daar niet over en fietsen ze nog op eigen kracht naar school. Maar dat kan zomaar veranderen als de eerste najaarsstorm zich straks aandient.
Comments