De buitenthermometer tikt de achtentwintig graden aan. En ik staar naar mijn beeldscherm. Onze belastingaangifte staart terug. Ik check mijn socials en haal nog maar een kopje koffie. U herkent dit vast. Een klus waar je tegenaan hikt, terwijl het eigenlijk snel af moet. Hoe zorg ik er voor dat mijn werk in afzienbare tijd gedaan is. Of in managementtaal: hoe verhoog ik mijn productiviteit?
Al googelend ontdek ik dat ondanks dat Nederland in de top tien staat van landen met de hoogste arbeidsproductiviteit ter wereld, dit sinds 2008 nauwelijks meer stijgt. Vergeleken met een aantal jaar terug zijn we zelfs gedaald op de ranglijst. Dat lijkt me een zorgelijke ontwikkeling voor een kenniseconomie als de onze. Maar hoe stimuleer je je toegevoegde waarde per uur?
Uit onderzoek blijkt dat niet zozeer het aantal uren dat je werkt je productiviteit verhoogt, maar eerder hoe je je dag structureert. De clou is beter te luisteren naar je brein. Dat werkt namelijk in fases: een uur vol met activiteit, wordt gevolgd door 15-20 minuten aan inactiviteit. Waarna je weer een volgend uur op volle kracht aan het werk kunt. Daar kun je je dus maar beter naar voegen en je dag op die manier structureren om uiteindelijk meer gedaan te krijgen. Heel concreet: een uur geconcentreerd doorwerken om daarna kort, maar echt te ontspannen.
Er zijn meerdere boeken verschenen over dit onderwerp met tot de verbeelding sprekende titels zoals ’Getting things done’ en ’Eat that frog’. Ze beloven stressvrije productiviteit en een methode om te stoppen met uitstellen.
Hoewel ik graag uit boeken leer, zoek ik deze keer dichter bij huis naar een oplossing: namelijk in het klaslokaal. Jarenlang werkte ik in verschillende rollen binnen het onderwijs. De vraag die mij als leerkracht regelmatig bezig hield was: hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen hun werk binnen de daarvoor beschikbare tijd afhebben?
Het antwoord vond ik in dit geval bij de time-timer en de zandloper. In het onderwijs zijn dat bekende instrumenten. De eerste is een soort wekker, voorzien van een wijzerplaat met een rode schijf. Deze loopt langzaam terug. Je krijgt hierdoor in één oogopslag mee hoeveel tijd je nog voor een klus hebt. De andere oplossing is de zandloper. Deze bestaan in vele varianten en voor verschillende tijdsperiodes. Ook hier wordt zichtbaar hoe de tijd, het beste is dus een uur, verstrijkt.
Voor dingen waar we in ons werk tegenaan lopen, zijn in het onderwijs geregeld al oplossingen bedacht: daarom download ik een time-timer app op mijn computer. Vervolgens stel ik de tijd in. En warempel. Binnen zevenenvijftig minuten is de belastingaangifte de deur uit. Gelukkig is de zon nog niet onder.
Comments