Al dagen hik ik er tegenaan. Ik moet een klachtbrief schrijven aan de vliegtuigmaatschappij, en dan ook nog eens in het Engels. Dus ik wil er even goed voor gaan zitten. Misschien kan ik op Google zoeken naar standaardformulieren voor dit soort brieven?
De aanleiding voor mijn klachtbrief is dat onze koffer kwijt is geraakt tijdens onze vlucht naar het zonovergoten Toscane. Drie weken later is de kans nihil dat we onze bagage nog terugzien. Dus ben ik begonnen met bonnetjes te verzamelen, in te scannen en te bellen met de maatschappij. En nu moet ik dus die brief schrijven. Saai, zonde van mijn tijd, een soort corvee eigenlijk.
Dan schiet me een idee te binnen. Kan ChatGPT me hier niet bij helpen? Sinds de AI-tekstbot eind vorig jaar zelf een nieuwsbericht schreef over zijn eigen lancering, staan de kranten en media vol met deze nieuwste uitvinding. De meest zorgwekkende stukken wijzen op de vele gevaren van deze vorm van kunstmatige intelligentie.
Met ChatGPT kun je vragen stellen zoals: ’Schrijf een essay over de belangrijkste stijlfiguren in Max Havelaar?’ Maar wat doet dat met ons eigen vermogen om na te blijven denken over complexere vraagstukken? En niet alleen een student die gemakkelijk van een tentamenopdracht af wil zijn, kan hier gebruik van maken. Ook criminelen die phishingmails opstellen, zie ik in hun handen wrijven. Of denk aan het verlies van je privacy en de verspreiding van nog meer nepnieuws.
Als columnist ervaar ik vooral lichte paniek: wordt mijn wekelijkse stukje straks overgenomen door AI-tekstbots? Maar met de jaren heb ik geleerd dat bij ongerustheid over een verandering, juist gezocht moet worden naar de mogelijkheden. Die zijn er namelijk ook.
Zo las ik over een leraar die het eerder genoemde essay door zijn examenklas laat beoordelen op kwaliteit, door middel van een handgeschreven stelopdracht. En er is meer mogelijk. Denk aan het opstellen van een vegetarisch weekmenu voor vier personen, het vinden van een goede loodgieter in Abcoude of het maken van een paklijst voor je wandelvakantie. Gaandeweg neemt mijn nieuwsgierigheid het over.
Daarom heb ik vandaag, ondanks mijn koudwatervrees, ChatGPT bezocht. Het duurt even voordat ik de vraag op de juiste manier heb gesteld. Dit heet overigens een ’prompt’ in de wereld van de kunstmatige intelligentie. Hoe je die formuleert, is belangrijk voor de kwaliteit van het antwoord.
Bij mijn derde poging is het zover. Er prijkt een klachtbrief op het scherm, in foutloos Engels. Ik hoef eigenlijk alleen nog maar ontbrekende gegevens, zoals de datum, ons adres en het vluchtnummer, in te vullen. En daarna: verzenden maar. Nu is het wachten op de reactie van de vliegtuigmaatschappij. Daar kan ChatGPT helaas nog niet mee helpen.
Comments